Západní požadavky na Sýrii

globe-32299_960_720

Thierry Meyssan, Voltairenet.org

 

Zatímco se válka chýlí ke konci a zbývá už pouze osvobodit od teroristů Idlíb, západní mocnosti začínají stále znovu a znovu s potížemi. Právě předložily své požadavky zvláštnímu vyslanci OSN Staffanovi de Misturovi. Podle očekávání, Spojené státy odmítají proces vedený Ruskem z příznačného důvodu, že s tím nemají nic společného, zatímco Spojené království a Francie se snaží zavést instituce, které by jim umožnily řídit zemi ze stínů.

 

Zvláštní vyslanec generálního tajemníka OSN pro Sýrii Staffan de Mistura přijal v Ženevě delegaci skupiny Astana (Írán, Rusko, Turecko) a dne 14. září delegaci Malé syrské skupiny (Saúdská Arábie, Egypt, Spojené státy, Francie, Jordánsko a Spojené království).

 

Za západní stranu jednali za Američany James Jeffrey a plukovník Joel Rayburn, zatímco za Francouze jednal bývalý ředitel oddělení vnější zpravodajské služby (DGSE 2012-16) Francois Sénémaud.

 

Každá delegace předala OSN tajný dokument uvádějící jejich požadavky s cílem vyvinout tlak na probíhající vnitro-syrská jednání. Russia Today vynesl na veřejnost dokument západní strany (1.), stejně jako před dvěma týdny Kommersant prozradil interní směrnice OSN (2.)

 

První poznámka -Bod 3 v dokumentu Malé skupiny se drží interní směrnice OSN „V oblastech držených syrskou vládou nebude žádná pomoc při rekonstrukci, pokud nedojde k důvěryhodnému politickému procesu, který by nezaměnitelně vedl k ústavní reformě a volbám pod dohledem OSN, ke spokojenosti potenciálních dárcovských zemí.“

 

Německo, které se účastnilo setkání Malé skupiny, nevypadá, že by zde mělo zastoupení. Noc předtím se jejich ministr zahraničí Heiko Maas od tohoto bodu distancoval. Těsně před setkáním se svým ruským protějškem Lavrovem uvedl, že jeho země je připravena na rekonstrukci „jestliže existuje politické řešení vedoucí ke svobodným volbám“ (3, 4). Zatímco pro Malou skupinu a OSN rekonstrukce nezačne, dokud potenciální dárcovské země nedosáhnou svých vojenských cílů, pro Německo může provázet proces politického usmíření.

 

Druhá poznámka – Různí mezinárodní partneři poukazují na usnesení 2254 ze dne 18. prosince 2015 (5). Malá skupina však dedukuje význam textu. Ačkoliv usnesení rady bezpečnosti konstatuje, že obsah ústavy je pouze záležitostí samotných Syřanů, Malá skupina prohlašuje, že musí být vypracována pouze výborem pod záštitou a kontrolou OSN.

 

Tohle je jasně zaměřeno na sabotování rozhodnutí přijatých v Soči, jinými slovy to ničí to, co bylo dosaženo v posledních několika měsících a staví se to proti roli Ruska při řešení krize (6). Spojené státy chtějí zachovat svůj status nepostradatelné síly/moci, zatímco Spojené království a Francie hodlají pokračovat ve svém koloniálním projektu.

 

Třetí poznámka – Malá skupina znamená nejen převedení odpovědnosti za obsah ústavy ze Soči do Ženevy, ale už má představu o tom, jaká by měla být. To by mělo zopakovat model, který už Washington vnutil Iráku a který udržuje stav trvalé krize ve prospěch západních mocností. Pravomoci prezidenta by byly výlučně formální; ty předsedy vlády by neexistovaly na regionální úrovni; a pravomoci armády by byly omezené.

 

Koloniální velmoci si udržují svou moc na Blízkém východě pod pláštíkem demokracie. Vždycky se jim podařilo vytvořit vlády, které nezastupují svůj lid. Od roku 1926 v Libanonu a od roku 2005 v Iráku byly instituce vytvořeny především proto, aby se tyto země znovu nestaly národními státy. Libanon je rozdělen na náboženské komunity a Irák do odlišných oblastí podle převahy náboženského společenství. Pokud jde o Izrael, ten již nemá reprezentativní vládu, ne kvůli své ústavě, nýbrž kvůli svému volebnímu systému.

 

Čtvrtá poznámka – Zatímco rezoluce 2254 specifikuje, že volby mají být vedeny pod dohledem OSN, Malá skupina se domnívá, že syrská agentura pověřená jejich organizací musí denně pracovat podle nařízení OSN, zejména ve věcech týkajících se případných stížností na podvody.

 

Tímto způsobem si západní mocnosti sami o sobě uchovávají možnost zrušit výsledky, které by neodpovídaly jejich přáním – stačí zaregistrovat stížnost a prohlásit, že je platná. Syrští lidé by měli mít právo volit tak dlouho, dokud se nedostanou do pasti, která na ně byla nastražena, a dokonce i tehdy, pokud budou hlasovat pro vůdce, který byl pro ně vybrán.

 

V Evropě lidé usilují o svou suverenitu, v Sýrii bojují za svou nezávislost.

 

[1] “Statement of Principles for the Syria Small Group”, Voltaire Network, 18 September 2018.

[2] “Parameters and Principles of UN assistance in Syria”, by Jeffrey D. Feltman, Voltaire Network, 3 September 2018.

[3] “Wenn es eine politische Lösung in #Syrien gibt, die zu freien Wahlen führt, sind wir bereit Verantwortung beim Wiederaufbau zu übernehmen”

[4] “Germany stance conflicts with Feltman Directive”, Translation Anoosha Boralessa, Voltaire Network, 14 September 2018.

[5] “Resolution 2254 (Peace plan for Syria)”, Voltaire Network, 18 December 2015.

[6] “Consensus between the Syrians at Sotchi”, by Thierry Meyssan, Translation Pete Kimberley, Voltaire Network, 6 February 2018.

 

 

 

 

Překlad Messin

 

Zdroj: http://www.voltairenet.org/article202998.html